Indická autorka S. C. Lalli mě příjemně překvapila svým thrillerem s názvem Odvoz pro Sáru. O čem vypráví?

Hlavními hrdinkami jsou dvě dívky s podobným jménem: osmadvacetiletá Saraswati Bhaduriová, které všichni říkají Sára, a o osm let mladší (tzn. dvacetiletá) Sarah Ellisová. Sára studuje na právnické fakultě a po nocích si přivydělává v baru. Po druhé hodině ráno najde na dámských záchodkách dívku, která přebrala. Jmenuje se Sarah. Dívky brzy najdou společnou řeč – především poté, co si společně dají jointa. Během pár minut je Sára sjetá. Ačkoli bydlí pětadvacet minut od baru, cestu domů pěšky nezvládne. Obě dívky si objednají odvoz – každá svůj. A v tomto okamžiku začíná být příběh zajímavý: každá z dívek odjede jiným autem. Ale protože mají obě podobné jméno, omylem si auta přehodí. A za pár minut už je živá jen jedna z nich…

Sára se ocitne na bohatém předměstí, které nepoznává. Začíná se vzpamatovávat, dochází jí, že nasedla do špatného auta a skončila na druhém konci města. Má před sebou kus cesty, další odvoz se jí nedaří objednat, tak si alespoň pročistí hlavu noční procházkou. Jakmile dorazí ke svému domu, zjišťuje, že je obklopen policisty. A na zemi leží dívka. Sarah. Jenže je mrtvá.

Co se stalo? Stačila chvilka a jedna z dívek přišla o život. Proč Sarah zemřela? Šlo o vraždu? O loupežné přepadení, které se zvrtlo? Ocitla se Sarah v nesprávnou dobu na nesprávném místě? Věděl vrah, koho zabil? Nebo si Sarah spletl s někým jiným? Měla zemřít Sára? Tolik otázek a žádné odpovědi! Jen první kapitola stačí k tomu, aby vás autorka lapila do svých sítí!

„Co když byla Sarah ve špatnou chvíli na špatném místě proto, že byla na mém místě? Co když… jsem tou obětí měla být já?“

Sára pochází z přistěhovalecké rodiny. Její rodiče jsou Indové a před lety opustili svou rodnou zemi a přestěhovali se do Ameriky, kde nyní vedou obchod s potravinami. Sára je studentkou práv a čtyřikrát v týdnu si po večerech přivydělává ve studentském baru u kampusu. Nikdy nebyla rozmazlenou holčičkou. Nepochází z nejvyšších kruhů a potřebuje peníze, ber kde ber. Umí se přizpůsobit každé situaci, mění barvu jako chameleon.

„Víš, začínám mít pocit, že dokážeš manipulovat, s kýmkoli si zamaneš. Vždycky od lidí dostaneš, co chceš, viď?“

Sarah patří do zajištěné rodiny, oba její rodiče pracují jako doktoři. Sarah tak trochu žila ve stínu svého dokonalého bratra. Rodiče nechápou, co dělala ve studentském baru, proč byla opilá a jela na druhý (nebezpečnější) konec města – přece si nejela koupit drogy! To by jejich holčička nikdy neudělala! Mají ale jasno v tom, kdo za smrt jejich dcery může: její bývalý přítel…

Příběh je rozdělen do dvou dějových linek odehrávajících se v současnosti a v minulosti. Současnost je zaměřena především na Sáru, kterou vzhledem k situaci čeká mnoho výslechů. Je jedním z posledních lidí, kteří Sarah viděli živou. Kriminalisté musí ověřit její výpověď a zjistit, co se osudné noci stalo. Hrozí Sáře nějaké nebezpečí? V druhé dějové lince se autorka vrací do minulosti a podrobněji vás seznamuje se Sarah. Na první pohled pochází z dokonalé rodiny, ale všichni dobře víme, že často nic není takové, jak se nejprve zdá!

Líbil se mi námět příběhu. Autorka zkombinovala studentský život, právnické prostředí a honbu za penězi. Protože i studenti musí uspokojovat své potřeby a zajistit si alespoň nějaký příjem. A občas je náročné vše stíhat. Pak se může lehce stát, že lidé začnou dělat věci, které by dělat neměli…

„Někteří lidé říkají, že si to v tu chvíli neuvědomili, když se ocitli na osudové křižovatce, ale já to věděla. Věděla jsem, kdo jsou jeho klienti a co ze mě práce s nimi udělá. Věděla jsem, že když vstoupím do té hluboké, kalné tuně, nebude cesty zpět. Namočím se a možná mě to zničí. Ale tehdy jsem si myslela, že když to nezkusím, tak se možná nikdy nikam nedostanu.“

Vyprávěním se táhne nejistota a určité tajemno, čtivosti rovněž napomáhají krátké kapitoly. I S. C. Lalli si se svými čtenáři umí pěkně pohrát. Jedna lež střídá druhou. Něco se stalo, jenže přesně nevíte co. Přitom tyto události ovlivnily životy několika dalších lidí. Sářiny vzpomínky jsou zahaleny mlhou. Měla jointa. Sjela se. Přesně neví, o čem si se Sarah povídaly. Kriminalistům příliš nepomáhá. Nebo jim pomoc poskytnou nechce?

Nutno podotknout, že někteří z hlavních hrdinů ví více, než jsou ochotni prozradit. Kdo skrývá tajemství? A jaké? Co vedlo k smrti jedné z dívek? Bude moci Sára ještě někdy spát klidným spánkem? V knize nejsou žádné brutální scény, vlastně ani žádná krev. Přesto během čtení budete cítit mrazení… To je vyprávění podle mého gusta! Nenechte si ujít thriller plný napětí ani vy.

Ukázka: 

Zpátky do kampusu se ubírám pohroužená do myšlenek. Ten případ pohltil mou mysl, a dokonce i tělo, a než si vzpomenu, že mám zase mobil, jsem zpátky v areálu školy. Rozevřu dlaň. Po displeji stéká pot. Otřu ho rukávem, zatímco čekám, než přístroj nastartuje. Připomínám si, že musím dýchat.
Pomaličku vyskakují notifikace. Většina mě upozorňuje na věci, které jsem už četla. Zprávy od Tiny, Ajaye a rodičů. E-maily od pár profesorů ohledně práce v hodinách a úkolů. Další ze studijního připomínající, že mám zaplatit školné. Sjedu dolů, abych se podívala, jestli nemám zmeškané hovory, které by se mi na notebooku nezobrazily. Jeden od rodičů z pracovního telefonu a ještě jeden ze skrytého čísla.
Na poslední upozornění váhavě ťuknu. Hovor je z noci, když jsem šla domů od profesorky Milesové.
Volával mi ze skrytého čísla, ale dva měsíc jsem o něm neslyšela, musela to být náhoda. Tenhle hovor je ale určitě z telemarketingu, snaží se mi prodat pojištění či balíček volání do Indie nebo mi třeba nabídnout čištění dýchacích cest. Tenhle hovor – to není on, nesnaží se mě kontaktovat, nezjistil moje nové telefonní číslo. Tohle není on, aby mi řekl, že ví, co jsem udělala.
Že ne?

Odvoz pro Sáru – S. C. Lalli. Praha: Cosmopolis, 2023.