Aby škola neškodila
O vzdělávacím procesu v ČR bychom mohli vést dlouhé diskuze. Zamýšleli jste se někdy nad tím, zda vzdělání představuje právo, nebo povinnost? Od zavedení povinné školní docházky se situace u nás značně změnila, ale školský systém zůstává zkostnatělý. Zajímá vás, co je v moderní škole možné a žádoucí? A co je nežádoucí, zastaralé či dokonce nebezpečné? Pak si pořiďte knihu Aby škola neškodila. Jde o příručku moderního školství pro všechny žáky, studenty, rodiče a dobré učitele. Oblíbení vzdělávací influenceři Štěpánka Cimlová (alias Štěkánka) a Robert Čapek (alias Liný učitel) v ní rozebírají toxické jevy českého školství a ukáží vám cestu k jejich nápravě.
Stačí ctít obecné zásady dobrého vzdělávání, dbát na psychickou pohodu, dobré vztahy a pestrost.
Moc se mi líbí, jak autoři knihu pojali. Rozhodně byste si ji měli přečíst, pokud vyznáváte názory tipu „děti je třeba zocelit, trochu šikany neuškodí, škoda každé facky, která padne vedle“. Nekompetentních a vyhořelých učitelů přibývá a naše společnost vše jen v tichosti sleduje. Jsem nadšená, že veškeré názory autorů vedou k respektu k dětem. Samozřejmě děti musí ve škole řešit i nepříjemné situace a vystupovat ze své komfortní zóny, ale zároveň by učitelé měli pečovat o jejich dušení zdraví. A já souhlasím s tím, že to se u nás příliš neděje. Možná tedy učitelé nejsou takovými odborníky, na jaké si hrají? Zamýšleli jste se někdy na tím, jaké metody učitelé vašich dětí používají? A není právě vina těchto metod, že děti školu nenávidí? Autoritativní modely pedagogiky jsou již zastaralé. A využívají je především lidé, kteří nejsou ochotni se dále vzdělávat. I učitelé s dlouholetou praxí na sobě musí pracovat, jenže oni si často myslí opak (můžeme se divit, že je někteří žáci nevnímají jako autority?). Nezbývá než doufat, že pro ně už brzy v našem školství nebude místo…
Jde o to, nenaletět na to, že se škola nějak tváří a má filozofii, protože vždy jde nakonec o lidi.
Konečně se našel někdo, kdo se nebojí vykřičet do světa, že dětské myšlení je zaměřené na nespravedlnosti, které se jich a jejich spolužáků týkají. Ano, i učitelé jsou jenom lidi. A můžou se mýlit. Nicméně měli by svůj omyl uznat. A nikoli si nadále mocensky vymáhat poslušnost. Bohužel to mnohdy neumí… Autoři se zaměřují na férové jednání učitelů s žáky a na komunikaci mezi těmito dvěma skupinami. V knize naleznete obrovské množství rad, jak vše zefektivnit a dosáhnout kýžených cílů.
Do kvalitní školy chodí žák rád, těší se do ní. Nebojí se být kreativní nebo vyjít ze své komfortní zóny.
Dětem by se mělo dostávat kvalitního vzdělání. Pokud chodí do školy neradi, bojí se učitele a nic je ve škole nebaví, je tu „něco“ hodně špatně. Taková situace bude mít na dítě negativní až poškozující účinek, který ovlivní zbytek jeho života. Skutečně tohle chceme? Naše školství si ve srovnání s jinými zeměmi s obdobnou životní úrovní nestojí moc dobře… České děti nemají školu rády. Nenastal tedy čas na změnu?
Co můžeme udělat pro to, aby se to změnilo? Změnit děti, nebo změnit školu, co je proveditelnější?
Musím říct, že jde o velmi zajímavou knihu. Autoři jsou skutečně odborníky, kteří na vlastní kůži ve školách zažili různé situace. A veškeré problémy se snaží řešit ve prospěch dětí. Moc se mi líbí, kolik praktických zkušeností zde najdete: i vy jistě oceníte nejen příklady dobré, špatné, excelentní i toxické pedagogické praxe, ale i příběhy skutečných žáků, rodičů, studentů a učitelů. Opravdu v knize naleznou užitečné informace rodiče, studenti i učitelé. Kromě role učitele se autoři zabývají i metodami výuky, problematickým chováním žáků, tresty, zákazy, různými pravidly, zabavováním věcí (včetně mobilů) atd. Po jejím přečtení pochopíte rozdíl mezi dobrým a špatným učitelem a kvalitním a nekvalitním vzděláním. Rodiče si díky knize určitě udělají jasno v tom, co od školy svých dětí očekávají. A rozhodně ji doporučuji rodičům budoucích prvňáčků – uvidíte, že po přečtení budete mít mnohem jasněji ve volbě budoucí školy.
Knihu již najdete ve vašem oblíbeném knihkupectví. Doporučená cena je 399 Kč, ale na webu nakladatelství Albatros Media ji pořídíte se slevou.
Ukázka:
Jak poznáte dobrého učitele?
Především mají rádi svou práci a své žáky. Nepřijdou do třídy s mizernou náladou. Snaží se všem žákům pomáhat, rádi je chválí a oceňují. I ten nejméně talentovaný a nejméně rychlý žák má pocit, že to s ním učitel myslí dobře a že mu věří. Pro každého žáka mají dobré slovo. Netrestají chyby a umějí dát srozumitelnou zpětnou vazbu. Dokážou se upozadit a nemusí mít vždy pravdu a poslední slovo. Nelžou, nemlží a i nepříjemné věci umějí sdělit empaticky a s taktem. Je na ně spolehnutí a chtějí svým žákům pomáhat.
Napsat komentář